środa, 18 listopada 2020

 Drodzy Uczniowie!

Dzisiaj chciałybyśmy zwrócić Wam uwagę na podstawy zasad bezpiecznej pracy przy komputerze! Oczywiście wszystko okrasiłyśmy odpowiednimi obrazkami 😉

Higiena pracy przy komputerze :

1. Odpoczynek

Po każdej godzinie pracy z komputerem powinniśmy zmienić zajęcie na takie, które nie obciąża wzroku lub wymaga innej pozycji ciała, bądź po prostu zrobić sobie 5-minutową przerwę (byleby nie na surfowanie po internecie lub sięgnięcie po smartfon). Najlepiej wykorzystać ten czas na popatrzenie za okno i wykonanie paru prostych ćwiczeń rozciągających. Te kilka chwil pozwoli odpocząć oczom i zmęczonemu siedzącą pozycją ciału oraz nabrać energii do dalszej pracy.


2. Odpowiednie biurko

Wygodne, właściwe biurko to podstawa. Stanowisko pracy powinno być tak zaaranżowane, aby wszystkie urządzenia, jakich używamy do pracy, a więc przede wszystkim klawiatura i myszka, były na swobodne wyciągnięcie ręki. Odległość pomiędzy brzegiem biurka a ustawioną na nim klawiaturą powinna być większa niż 10 cm, dzięki czemu można będzie położyć na biurku rękę, zamiast trzymać ją bez oparcia.

Ważne również, aby wysokość biurka pozwalała na siedzenie w swobodnej pozycji, z zachowaniem podczas pracy przy komputerze między ramieniem a przedramieniem kąta prostego, a także aby pozwalała na odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora; górna krawędź ekranu monitora nie powinna znajdować się powyżej oczu.

3. Odpowiednia odległość od monitora

Ważne jest także to, jak na biurku ustawimy monitor, a konkretniej, jak daleko od niego siedzimy. Odległość między uczniem a monitorem powinna wynosić od 40 cm do 75 cm. Dodatkowo monitor powinien stać tak, aby źródło światła, a więc okno bądź lampka, nie znajdowało się za nim. Najlepiej, aby światło znajdowało się z boku ekranu. Optymalnym ustawieniem monitora jest odchylenie go lekko do tyłu i ustawienie tak, aby był idealnie przed użytkownikiem.

4. Fotel biurowy

Powinien być ergonomiczny i dostosowany do wzrostu ucznia pracującego przy komputerze, laptopie.



5. Dbaj o wzrok.

Rób mikro przerwy. Dobrze jest wtedy zamknąć oczy na jakiś czas lub popatrzeć na coś zielonego - ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenic. Zadbaj o regularne wietrzenie pomieszczeń



Pozdrawiamy Was serdecznie
Psycholog i Pedagog szkolny


piątek, 30 października 2020

 Drodzy Uczniowie!

Dzisiaj chciałybyśmy Wam przedstawić grafikę odnoszącą się do stosownego zachowania na lekcjach online!


Z pozdrowieniami
Psycholog  i Pedagog szkolny


wtorek, 1 września 2020



                            WITAJ SZKOŁO!!!!! 

Drodzy Uczniowie!!!

Nowy Rok Szkolny 2020/2021 właśnie się rozpoczął!!!

Życzymy Wam dużo sukcesów i osiągnięć  w nauce oraz wspaniałych relacji rówieśniczych!!!

Pamiętajcie, że jesteśmy dla Was i zawsze chętnie Wam pomożemy!!!

Psycholog i Pedagog szkolny 

środa, 24 czerwca 2020

Drodzy Uczniowie!


Wakacje tuż tuż... Czy macie już plany na te wakacje? Marzycie o podróżach?
Oczywiście będą one nieco inne od pozostałych przez panującą pandemię.
Warto jednak pomyśleć i zaplanować co chcecie zrealizować w ten wolny czas.
Poniżej przedstawiam Wam dwie karty pracy, które pomogą Wam to zaplanować :)




poniedziałek, 15 czerwca 2020

Drodzy Uczniowie klas 8 i nie tylko :)

Już jutro wielkie wyzwanie przed Wami! Egzamin ósmoklasisty! 
Stres już Was dopadł? Czujecie się napięcie, poddenerwowanie, rozdrażnienie? 
Taka sytuacja jest całkowicie normalna.  Stres jest sygnałem dla naszego organizmu, że czeka nas coś ważnego i jednocześnie pojawia się niepokój "czy sobie poradzę".




Co możecie zrobić, żeby sobie pomóc?

Oto kilka wskazówek:

Dzień przed egzaminem :


1) Nie przesadzaj z ilością godzin spędzonych na nauce!  

Oczywiście to czy umiesz, czy nie jest kluczowe w odczuwaniu stresu, ale 10 godzin spędzonych na intensywnej nauce, może Ci jedynie zagwarantować to, że znaczna część z nich ulegnie zmarnowaniu. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ moce przerobowe naszego mózgu, pozwolą nam na przyswojenie części tylko wiedzy. Mózg do prawidłowej pracy i prawidłowego przetwarzania informacji potrzebuje czasu, odpoczynku, powtórek i nie da się tego zrobić na ostatnią chwilę. 

Co zatem zrobić?

  • Stwórz mapę myśli z najważniejszymi zagadnieniami i je utrwalaj

2) Wyśpij się!  

Sen to jeden z kluczowych elementów poprawnego działania naszego mózgu! Umysł pozbawiony odpowiedniej ilości snu, to umysł z ograniczoną zdolnością przetwarzania informacji! Zadbaj zatem, aby dzisiaj wcześniej położyć się spać. Wcześniej przed snem zrelaksuj się, zrób coś miłego dla siebie, weź przyjemną kąpiel lub odprężający prysznic, pomyśl sobie przed snem o czymś miłym, włącz muzykę relaksacyjną i idź spać nie później niż o 21.

3) Zdrowo się odżywiaj!

Nie obciążaj organizmu nie zdrowym jedzeniem. Dzień przed egzaminem staraj się jeść dużo owoców, warzyw. Możesz na przekąski używać orzechów włoskich, laskowych, ziemnych - mają w sobie bogactwo składników, które pomagają w pracy mózgu. Zjedz pyszną, ale lekkostrawną kolację - tak, aby bez problemu usnąć i nie przeciążać organizmu.

4) Idź na relaksujący spacer!

Pamiętaj! Świeże powietrze, pomaga uspokoić myśli, zrelaksować się, nabrać dystansu. Dodatkowo ruch na świeżym powietrzu wyzwala endorfiny- czyli hormony szczęścia, które są niezbędne w pozytywnym podejściu do życia!



W dzień egzaminu:

1) Zjedz śniadanie!

Pamiętaj, że śniadanie to jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia! Dzięki niemu nasz organizm budzi się do życia. Niech to będzie prawdziwe "śniadanie mistrza", którym przecież jesteś! Niech będzie smaczne, wieloskładnikowe , sycące i zdrowe!

2) Stosuj ćwiczenia oddechowe!

Jak tylko poczujesz napięcie przed egzaminem, zastosuj jedno z poniższych ćwiczeń:


Oddychanie uwalniające napięcie - liczenie oddechów:
  1. Usiądź lub połóż się w wygodnej pozycji (kręgosłup  wyprostowany, ręce i nogi nie   skrzyżowane).
  2. Wykonaj głęboki wdech, wykorzystując przeponę.
  3. Zatrzymaj na chwilę powietrze.
  4. Wykonaj wydech i policz go w myślach „raz”.
    a)Licz każdy wydech.
    b)Licz wydechy w grupach po cztery lub pięć przez następne 5 – 10 minut.


Oddychanie uwalniające napięcie – „Wdycham relaks - wydycham napięcie”:
  1. Usiądź wygodnie na krześle ze stopami na podłodze.
  2. Wykonaj głęboki wdech, wykorzystując przeponę i myśląc przy tym: „Wdycham relaks”.
  3. Zatrzymaj na chwilę powietrze.
  4. Wykonaj wydech przeponą, myśląc przy tym: „Wydycham napięcie”.
  5. Odczekaj chwilę przed kolejnym wdechem
Każdy wdech potraktuj jako okazję do uświadomienia sobie wszystkich napięć obecnych w Twoim ciele, a każdy wydech potraktuj jako okazję do pozbycia się tego napięcia. Dodatkowo możesz wyobrazić sobie jak relaks wpływa do ciała, a napięcie z niego uchodzi.


Oddychanie przeponowe krok po kroku:
  1. Zamknij oczy.
  2.  Prawą dłoń połóż na brzuchu, lewą - pośrodku klatki piersiowej.
  3.  Wykonaj głęboki wdech nosem.
  4.  Zatrzymaj powietrze w płucach z wypiętym brzuchem.
  5.  Wykonaj wydech przez usta.
  6.  Pozwól, aby brzuch wrócił do pozycji wyjściowej.
Jeśli porusza się brzuch, oznacza to, że oddychasz przeponą. Natomiast jeśli bardziej porusza się klatka piersiowa, oddychasz klatką piersiową. Aby zmienić sposób oddychania można wykonać jeden lub dwa pełne wydechy, które wypchną powietrze z dolnej części płuc, co wytworzy próżnię, która wymusi głęboki, przeponowy wdech. Należy pamiętać o tym, aby oddech był spokojny, równomierny i głęboki.
3) Myśl pozytywnie!

Pamiętaj! Twoje pozytywne nastawienie, to połowa sukcesu! Myśl zatem, że Dasz radę!

Powodzenia!!!!!

niedziela, 31 maja 2020

Drodzy Uczniowie!

Dziś Ważny Dzień!

Dzień Dziecka ❤️

Wita Was słoneczny ranek,
tyle dzisiaj niespodzianek,
tyle przygód czeka nas.
Pierwszy czerwca! Wstawać czas!
Wszyscy śmieją się od rana,
Każda buzia roześmiana
Jak ptaszki dziś śpiewają
Tak życzenia radości, sukcesów i zdrowia Wam składają

Psycholog i Pedagog szkolny!

Źródło bookarnik